“Een zaak die alleen maar verliezers kent”

LEEUWARDEN – Het is 29 maart wanneer de officier van justitie haar eis bekend maakt. Twintig jaar cel voor de moord op en verkrachting van de zestienjarige Marianne Vaatstra. “Paniek na de verkrachting zorgde voor moord”,  aldus Jan Vlug, de advocaat van verdachte Jasper S.

jasper s rechtbank

Na een feestje op Koninginnedag in Kollum, fietst Marianne Vaatstra in haar eentje naar Zwaagwesteinde, waar zij woont. Onderweg wordt zij ingehaald door een man, die haar van haar fiets trekt. Het is de dan 32-jarige Jasper S., een boer uit Oudwoude. Hij neemt haar onder dwang van een mes mee een weiland in. Daar verkracht hij haar. “In een flits dacht ik: do bist van my (jij bent van mij).”

Na de verkrachting raakt de boer naar eigen zeggen zo in de war dat hij het meisje met haar eigen beha wurgt. Vervolgens snijdt hij haar drie maal de keel door. “Mijn lichaam heeft het gedaan. Ik was het niet”, zegt Jasper S. op 28 maart in de rechtszaal van Leeuwarden.

Jasper S. liep tegen de lamp na een dna-verwantschapsonderzoek, waarvoor ruim achtduizend Friezen waren uitgenodigd. Hij stond vrijwillig dna af. Jasper S. bekende op 6 december 2012 de moord op Marianne Vaatstra, tweeënhalve week na zijn arrestatie. Tijdens de arrestatie droeg hij het moordwapen bij zich.

marianne vaatstra

Twintig jaar lijkt mild voor een moordzaak. Het is echter de maximumstraf die we in Nederland kennen voor een enkele moord. Ten minste, in 1999 was dit zo en Jasper S. moet volgens die wet veroordeeld worden. De wet is namelijk zonder terugwerkende kracht gewijzigd.

Bauke Vaatstra, de vader van Marianne, had gehoopt op levenslang. “Wij hebben ook levenslang. Allemaal.” Advocaat Jan Vlug vindt de eis al te hoog. Hij stelt dat gemiddeld voor moord 8,5 jaar opgelegd wordt. De straf moet dus naar beneden.

De laatste woorden zijn voor Jasper S. “Voor een zaak die alleen maar verliezer kent, is dit moeilijk. Ik besef dat ik de familie Vaatstra niet de duidelijkheid heb kunnen geven waarop ze gerekend hadden. Toch hoop ik dat ze een stukje van dit alles kunnen afsluiten. Ik heb spijt en wroeging. Daar laat ik het bij.” Op vrijdag 19 april zal de uitspraak bekend gemaakt worden.

